The Revenant: Ο Leonardo DiCaprio θα πάρει Oscar για όσα δεν είπε

Παρασκευή, 22 Ιανουάριος, 2016 15:05 μμ
Σε όλες του τις ταινίες ο DiCaprio είχε πολλά λόγια και δεν έπαιρνε το Oscar. Τώρα για το The Revenant δεν έβγαλε άχνα και του το τύλιξαν ήδη.
Από τον Στέργιο Πουλερέ
The Revenant: Ο Leonardo DiCaprio θα πάρει Oscar για όσα δεν είπε

Όταν διαβάζεις τόσα πολλά από πριν για μια ταινία και έχεις δει τι ακριβώς έχουν κάνει στο στάδιο της προπαραγωγής και της παραγωγής, τότε μειώνεται αρκετά το στοιχείο της έκπληξης γι΄αυτό που θα δεις. Στην περίπτωση του The Revenant κάτι τέτοιο περίμενα. Όμως ο Inaritu πιστοποίησε ότι ανήκει στο πάνθεον των σκηνοθετών, γιατί καταφέρνει ακριβώς αυτό: να σε εκπλήξει για μια ταινία που περίμενες ότι τα έχεις καταλάβει όλα πάνω κάτω.

Η ιστορία του Michael Punke, πάνω στην οποία βασίστηκε η προσαρμογή του Inaritu, μιλάει για τον Hugh Glass, έναν κυνηγό στον Καναδά, που είχε αναλάβει να οδηγήσει μια ομάδα ανθρώπων, ώστε να σκοτώσουν ζώα, να πάρουν το δέρμα τους και να το πουλήσουν. Όμως σε αυτές τις περιοχές ζούσαν άνθρωποι που είχαν ενωθεί με τις ρίζες του εδάφους. Οι ιθαγενείς έβλεπαν τους Γιάνκηδες να μπαίνουν στα εδάφη τους και να παίρνουν αυτό που τους ανήκει, οπότε επιτέθηκαν.

Ο Glass αναγκάστηκε να οδηγήσει την ομάδα ψηλά στα βουνά ώστε να αποπροσανατολίσουν τους Ινδιάνους, όμως υπήρχε ένας που είχε αντίρρηση με το σχέδιο του, γιατί το μόνο που έβλεπε στα μάτια του ήταν τα δολάρια. Ο John Fidgerald δεν μπορούσε να ανεχτεί να τον διατάζουν και στην πρώτη ευκαιρία έβγαλε από τη μέση τον Glass. Τουλάχιστον έτσι νόμιζε. Το πως επιβίωσε ο Glass απ΄όσα έζησε είναι ανεξήγητο. Μια αρκούδα κατέσκισε το σώμα του, του έσπασε τα κόκαλα, βρέθηκε θαμμένος μες στο χώμα και σχεδόν νεκρός, αλλά κάπου εκεί, σαν μια ανάσα να μετετράπη σε ηλεκτρικό ρεύμα, βρήκε τη δύναμη να σηκωθεί. Και έβαλε στόχο να πάρει εκδίκηση. Όχι για τον εαυτό του, γιατί κι αυτός θεωρούσε ότι έπρεπε να τον αφήσουν να πεθάνει για να σωθούν. Για τον γιο του που τον σκότωσε εν ψυχρώ ο Fidgerald.

Η απόσταση που τους χωρίζει είναι μεγάλη και περιβάλλεται από χιόνι. Αυτό σημαίνει ότι τα ίχνη σβήνονται και ο στόχος μπορεί να βρίσκεται προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Η εκδίκηση όμως είναι εκτός από κίνητρο και μια πυξίδα. Σε κάνει να οσμίζεσαι αυτό που αναζητάς. Αφού ο Glass τρώει ένα ωμό συκώτι βουβαλιού, αφού κοιμάται σε ένα κουφάρι αλόγου για να επιβιώσει στο τρομερό κρύο, βρίσκεται μπροστά στον Fidgerald. Το φινάλε και η κατάληξη των δύο είναι η εκδίκηση στα καλύτερα της. Γιατί εκδίκηση δεν είναι μια στιγμή, δεν ξεδιψάς με μια ανάσα. Η εκδίκηση θέλει ανταμοιβή, απαιτεί να νιώσει ο άλλος τα ίσα, θέλει τον ίδιο χρόνο. Δεν είναι ένα απλό οφθαλμός αντί οφθαλμού.

Αυτή η απλή περιγραφή δεν θα μπορούσε να είναι ποτέ αρκετή για να αντιληφθεί κανείς το τι έκανε ο DiCaprio σε αυτή την ταινία. Ναι, είναι ένας αβανταδόρικος ρόλος. Ναι, είναι κομμένος και ραμμένος για τα Oscar. Είναι pun intended ρόλος. Η σύλληψη της πραγμάτωσης του από τον Inaritu έχει στον ορίζοντα το χρυσάφι του θείου. Όμως αυτό είναι κάτι που ο DiCaprio το κέρδισε με την εξέλιξη του. Από την Παραλία στον Λύκο της Wall Street και στο Django. Το κέρδισε με την εξέλιξη του και το εξέλιξε.

Το γεγονός ότι είναι μόνος του κι επομένως δεν υπάρχει λόγος ύπαρξης διαλόγου, του δίνει την ευκαιρία να δουλέψει πάνω στην εξωλεκτική του δεινότητα. Κι αυτό είναι κάτι που ο DiCaprio το έχει ενσωματώσει μέσα του εδώ και αρκετά χρόνια. Κοιτάζοντας τον γνωρίζεις ότι θα πετύχει αυτό για το οποίο προορίστηκε. Η έννοια της εκδίκησης με τη σήμανση που αναφέραμε παραπάνω αναγράφεται σε κάθε του γκριμάτσα, σε κάθε χαλάρωση των μυών του προσώπου του. Το σπασμένο του πόδι, το παραλίγο ξεψυχισμένο του σώμα, δονούνται από το αίμα του, που δεν πρόκειται να σταματήσει να κινείται μέχρι να έρθει η ανταπόδοση. Λες και ο εγκέφαλος παράγει ένα διαφορετικό αίμα που έχει μέσα του έναν κωδικό, λες και το σώμα είναι ένας υπολογιστής που περιμένει να κλείσει ένα πρόγραμμα για να καταλήξει.

Ο ύπνος μέσα στο κουφάρι ενός ζώου, το ωμό συκώτι, οι 5 ώρες που έκανε καθημερινά για να τον βάψουν ώστε να εμφανίζονται στο κορμί του όσα ήθελε να αναδείξει η ιστορία και το πολικό κρύο που έφαγε, μιας και τα γυρίσματα γίνονταν σε φυσικό περιβάλλον, σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, ώστε να χρησιμοποιηθεί ο φωτισμός του ήλιου, δείχνουν μια τεράστια σωματική και ψυχολογική προετοιμασία. Όχι για το χειροκρότημα. Για να βγει η καλύτερη εκδοχή αυτού του ρόλου.

Και φυσικά ο DiCaprio είναι ένα ψαμύθιο στο The Revenant. Έχει ελατήρια για να γίνει ο καλύτερος ρόλος που έβγαλε το Hollywood το 2015. Τους make up artists (εξίσου προτεινόμενοι για Oscar) και σαφώς τον Inaritu που δεν επαφίεται απλώς στο να εκμεταλλευτεί μόνο τις δυνάμεις της φύσης. Κι ας ήταν αρκετές από μόνες τους για να του δώσουν διαβατήριο για τα Oscar. Δομεί το The Revenant, σεναριακά και σκηνοθετικά, με συμπληρωματικές λεπτομέρειες που καταφέρνουν να φέρουν αυτή την έκπληξη που αναφέραμε. Το κόλπο με το πτώμα του Andrew Henry χρησιμοποιείται ιδανικά, ώστε ο Glass να προσεγγίσει τον Fidgerald χωρίς να τον αντιληφθεί. Ο Glass υποδύεται το πτώμα και κρύβεται κάτω από την κουβέρτα πάνω στο άλογο και ο νεκρός Henry γίνεται Glass για να αποπροσανατολιστεί ο Fidgerald. Εκεί νομίζεις ότι η εκδίκηση θα μείνει ημιτελής. Κι ας ξέρεις ότι η ιστορία έχει άλλο φινάλε.

Πολύ περισσότερο ο Inaritu δεν επιδιώκει να θέσει ζητήματα ηθικής, συγχώρεσης και άλλα τέτοια. Βρισκόμαστε σε μια κατάσταση πολέμου, σε έναν κόσμο που απαιτεί τη νέμεση, φτιάχτηκε με βάση αυτή, οπότε η ωμότητα και η αγριότητα των προσώπων δεν μπορεί παρά να ελλοχεύει άλλες αξίες, που εν τέλει μοιάζουν το ίδιο σημαντικές με την καλοσύνη, τη συμπάθεια και το έλεος. Στο κάτω κάτω, όλες τους έχουν αυτό που ο άνθρωπος εξακοντίζει στη φαντασία, γιατί δεν μπορεί να το πετύχει στην πραγματικότητα: μια δικαιοσύνη βασισμένη στο αίσθημα δικαίου και όχι στη νομοθετική ερμηνεία του δικαίου. Αυτό που διαφέντευε τους ανθρώπους και παραμένει ως ορμέμφυτο, όσο ο αόρατος John Locke διαφυλάσσει το συμβόλαιο.

*Το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου η απονομή των Oscar 2016 εκπέμπει ζωντανά και αποκλειστικά από τα κανάλια Novacinema, με τη μετάδοση να ξεκινάει στις 2:30 τα μεσάνυχτα από το κόκκινο χαλί και τις αφίξεις των καλεσμένων και στις 3:30 να μεταφέρεται μέσα στο Nokia Theatre για να ξεκινήσει η βράβευση, σε μια βραδιά που θα κρατήσει ως τις 6:30 το πρωί.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ενημερωθείτε για ό,τι νέο.