7 σκηνοθετικά τρικ που είδαμε το 2015 και μας εντυπωσίασαν

Πέμπτη, 7 Ιανουάριος, 2016 14:56 μμ
7 σκηνοθετικά τρικ που είδαμε το 2015 και μας εντυπωσίασαν

Το να μπορέσεις να διακρίνεις το έργο ενός σκηνοθέτη μέσα στην ταινία καθώς τη βλέπεις δεν είναι πάντα εύκολο. Στις σπουδαίες ερμηνείες τείνεις να αποδίδεις τα εύσημα στον ηθοποιό. Τις περισσότερες φορές, και ιδίως στον χολιγουντιανό κινηματογράφο, παίρνεις το έργο του σκηνοθέτη ως δεδομένο. Θεωρείς πως οτιδήποτε βλέπεις οφείλεται στην δική του παρέμβαση.

Το έργο του σκηνοθέτη όμως, είναι προφανώς πολλά περισσότερα. Είναι αισθητική, είναι οπτική των πραγμάτων και η παρέμβαση του βρίσκεται σε πάρα πολλούς τομείς. Μοντάζ, εφέ, μουσική, αλλά πολύ περισσότερο στον τρόπο που θα σκηνοθετήσει. Κι όταν λέμε τον τρόπο, μιλάμε στη λήψη και στο πως θα εκμεταλλευτεί το σενάριο και όσα του δίνει η πλοκή.

Στο φινάλε του 2014 και αρχές του 2015 αποθεώσαμε τον Innaritu που με την middle-close up λήψη του στο Birdman έκανε μια ταινία από απλώς καλή, oscar competitor. Η χρονιά που πέρασε μας προσέφερε αρκετές περιπτώσεις ταινιών που μια τεχνική ή εν γένει ιδέα του σκηνοθέτη της έδωσε το κάτι παραπάνω για να εξιτάρει το κοινό να την δει και το Indiewire τις παρουσιάζει.

1. The Tribe/Η Φυλή:

the-tribe

Μια από τις ταινίες που ξέρεις ότι θα συζητηθούν και ότι θα προκαλέσουν πολλά πράγματα στον θεατή. Όταν ακούς ότι τα λόγια είναι στη νοηματική και δεν έχεις κανέναν να σου εξηγήσει τι σημαίνει κάθε κίνηση, δεν υπάρχουν υπότιτλοι, τότε κάτι σε τρώει μέσα σου να το δεις. Πόσο μάλλον όταν η νοηματική είναι στα ουκρανικά. Τα εύσημα ανήκουν φυσικά στον Miroslav Slaboshpitsky.

2. Victoria :

victoria

Ο Sebastian Schipper έκανε κάτι που μοιάζει ακατόρθωτο. Γύρισε όλη την ταινία μέσα σε τρεις ώρες, με μία μόνο λήψη. Τέσσερις Βερολινέζοι ετοιμάζονται να κάνουν το ριφιφί και χρησιμοποιούν μια Ισπανίδα για να τους μεταφέρει μακριά. Ο Schipper είχε και ένα plan b, αλλά όταν είδε το υλικό του, ήξερε ότι είχε την ταινία έτοιμη.

3. Ο Γιος του Σαούλ :

son-of-saul-319114

Η ταινία του Laszlo Nemes χαρακτηρίστηκε από πολλούς η καλύτερη ευρωπαϊκή της χρονιάς και στο τοπ-5 των καλύτερων της χρονιάς σε παγκόσμιο επίπεδο. Στις Κάννες πήρε το πρώτο βραβείο. Σε αυτό συνετέλεσαν δύο στοιχεία: οι ελάχιστοι διάλογοι και ο τρόπος λήψης. Ο Nemes δεν έριξε ποτέ την κάμερα του χαμηλότερα από το στέρνο του πρωταγωνιστή και το ίδιο ίσχυσε για κάθε κεντρικό πρόσωπο στη λήψη. Τα υπόλοιπα ήταν απλώς το φόντο και παράπλευρες προσθήκες.

4. Tangerine :

tangerine

Έχουμε ακούσει για βίντεο κλιπ τραγουδιού που είναι τραβηγμένο με το iPhone, αλλά το Tangerine έκανε την καινοτομία. Ο Sean Baker χρησιμοποίησε μια εφαρμογή 8 δολαρίων, την Filmic Pro, με την οποία κοντρόλαρε την εστίαση, το χρωματισμό και τη διεύρυνση της λήψης.

5. White God :

white-god

Άλλος ένας Ούγγρος στη λίστα. Μια σεκάνς ήταν αρκετή για να απογειώσει το έργο του Kornél Mundruczó. Όταν βλέπεις πάνω από 200 αδέσποτα σκυλιά να εξαπολύονται στους δρόμους της Βουδαπέστης και ένα παιδί με ποδήλατο μπροστά, πιστεύεις ότι πρόκειται για οπτικό εφέ και πως στην ουσία δεν είναι πάνω από 3-4 τα πραγματικά σκυλιά. Κι όμως. Ο Kornél Mundruczó πέρασε μεγάλο μέρος της ταινίας με μια εκπαιδεύτρια σκύλων, που χρειάστηκε μισό χρόνο να τα συγχρονίσει, εστιάζοντας στα δύο σκυλιά που θα προπορεύονταν. Η αλληγορία της σκηνής είναι ότι πρόκειται για έναν παιδικό εφιάλτη κοινωνικής αταξίας, με τα σκυλιά να αντιπροσωπεύουν την άναρχη αντίδραση μιας ευταξιακής κοινωνίας.

6. The Revenant :

revenant-01_612x381

Ο Innaritu βρίσκεται και φέτος στα directing marvels, αφού στο Revenant θέλησε να εκμεταλλευτεί τις φυσικές συνθήκες και οδήγησε τους ηθοποιούς του πέρα από τα όρια. Ο DiCaprio κοιμήθηκε μέσα σε ένα κουφάρι αλόγου, οι λήψεις διαρκούσαν ένα δίωρο την ημέρα που υπήρχε φως και οι αντίξοες συνθήκες χιονιού και φυσικού φωτισμού έδωσαν την ευκαιρία για να βγει κάτι πολύ δυνατό.

7. Taxi :

201511112_5

Ο Jafar Panahi πήρε τη Χρυσή Άρκτο στο φεστιβάλ του Βερολίνου και δικαίως, με τον Ιρανό σκηνοθέτη να γίνεται ταξιτζής και να σκηνοθετεί τους επιβάτες που έπαιρνε από το δρόμο, δημιουργώντας ένα καμβά από ανθρώπινες ιστορίες, σε μια πόλη την Τεχεράνη, που η λογοκρισία είναι πέρα από τα ανθρώπινα δικαιώματα και ο Panahi είναι ένα από τα πιο γνωστά θύματα της.

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook και ενημερωθείτε για ό,τι νέο.